Tags

, , , , , , ,


tree-of-knowledge-crop-600x338

Joia a devenit ziua în care după plecarea cuiva îți amintești că “tre” să trăiești.

Cineva cândva spunea că nu se teme de moarte, atâta timp cât a făcut ce trebuie pentru a trăi. Nu am știut ce să răspund la afirmația asta, mai cu seamă pentru că nu știam ce îmi trebuie ca să trăiesc. Bani? Un alt job? Un alt loc în care să trăiesc? Alți oameni cu care să mă înconjur?  Aiurea, îmi spunea. “Să clădești o casă, să sapi o fântână și să sădești un pom”. Nici asta nu am înțeles prea bine.  Dar la ea lurcrurile erau cu mult mai simple.

M-am mulțumit întotdeauna cu certitudinea că fac ce trebuie, și că indiferent ce aleg să fac e în regulă atâta vreme cât e bine făcut. Sunt un om al bunului simț, cu o educație căpătată nu în lungii ani petrecuți în școală, ci intr-o familie (puternic) matriarhală, alături de un om care a știut că educația, știința (cunoașterea) și bunul simț nu se învață la școală. Ai mei cei 7 ani de acasă au fost mai degrabă 9 și s-au soldat cu lungi episoade de cunoaștere a lumii, încă de la facerea ei (diminețile de duminică petrecute la biserică), mersul la cimitir pentru onorarea celor trecuți în neființă, și statul la masă. Astea erau cele trei locuri în care un om cu numai 4 clase m-a învățat ce înseamnă viața.

Anii au trecut, eu am crescut, m-am înălțat, am căpătat opinii. Ea se făcuse tot mai mică, și adusă de spate, cu dureri de șale și reprize de oftat. Dar episoadele de “școala vieții la domiciliul” nu s-au încheiat. Și nici nu ar fi avut de ce să aibă un final atât timp cât găseam răspuns la toate întrebările.

Aș fi vrut numai să mă fi învățat cum să-mi iau rămas bun corespunzător, ca la carte, cu demnitate, fără regrete și remușcări. Dar asta era una din lecțiile la care am lipsit. M-am atașat sentimentului că lecția asta voi avea șansa să o învăț pe nerostite, ca și cum ar fi fost o întrebare la care mi s-a răspuns fără seamă.

I-aș mai fi spus doar că mi-e teamă că atunci când ea nu va mai fi, toate câte-au fost se vor sfârși.

 

